شاد شاهرود شاهرود مشاهده پیکان وانت پیکان

شاد: شاهرود شاهرود مشاهده پیکان وانت پیکان حمل خاک خاک حمل مصالح ساختمانی

گت بلاگز بازار خودرو بازار ماشین «شب عید» نداشت

اسفند امسال را بدون تردید باید یکی از راکدترین آخر سال‌های بازار ماشین دانست، چه آنکه مشتریان چندان میلی به خرید از خود نشان نداده و به نوعی می‌توان گفت بازار ش

بازار ماشین «شب عید» نداشت

بازار ماشین «شب عید» نداشت

عبارات مهم : بازار

اسفند امسال را بدون تردید باید یکی از راکدترین آخر سال های بازار ماشین دانست، چه آنکه مشتریان چندان میلی به خرید از خود نشان نداده و به نوعی می توان گفت بازار شب عید ماشین عملا شکل نگرفت.

به گزارش دنیای اقتصاد؛آن طور که فعالان بازار می گویند، با وجود سپری شدن هفته های نهایی سال، هنوز هم رونق چندانی در خرید و فروش ماشین شکل نگرفته و نه خودروهای داخلی مانند شب عید سال های قبل، خواهان دارند و نه وارداتی ها. در این بین، بازار خودروهای وارداتی اوضاعی به مراتب راکدتر از داخلی ها دارد، به نحوی که بسیاری از مشتریان عملا خرید را تحریم کرده اند. بر این اساس و طبق اخبار رسیده از بازار، مشتریان ترجیح می دهند خرید را به ماه های آینده موکول کنند و این عنوان دقیقا با اتفاقات رخ داده راجع به تعرفه و قیمت خودروهای وارداتی (به خصوص حکم دیوان عدالت اداری در مورد کم کردن تعرفه واردات ماشین به کشور) مرتبط است.

سال آشفته بازار وارداتی ها

بازار ماشین «شب عید» نداشت

هرچند بازار وارداتی ها تا اوایل تابستان امسال روزهای ازسوی آرام را سپری می کرد، با این حال درست بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش ماشین ازسوی دولت، بازار در مسیر نابسامانی و زیاد کردن شدید قیمت ها و در نتیجه نارضایتی مشتریان قرار گرفت. در آن مقطع، دولت به دلایلی از جمله کنترل ورود ماشین به کشور و کم کردن خروج ارز، سایت ثبت سفارش ماشین را در اقدامی ناگهانی بست و تا ۶ ماه نیز آن را باز نکرد.

در این مدت، اگرچه واردات خودروهای ثبت سفارش شده است قبلی انجام شد، ولی اثرات روانی ناشی از بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو، قیمت خودروها را به شدت اوج برد تا تورمی بی سابقه گریبان بازار وارداتی ها را بگیرد.جدای از ماجرای بسته شدن سایت ثبت سفارش، اثرات افزایشی قیمت ارز نیز به نوبه خود باعث اوج رفتن قیمت خودروهای وارداتی شد تا بازار از دو ناحیه تحت تاثیر قیمتی قرار گیرد. در نهایت ولی تیر خلاص را دولت با ابلاغ ضوابط تازه واردات خودرو، وارد کرد و آن، زیاد کردن تعرفه بود. اوایل دی ماه امسال، دولت همزمان با باز کردن سایت ثبت سفارش، ضوابط تازه را که بر زیاد کردن تعرفه واردات ماشین به کشور تاکید داشت، اعلام و در نتیجه شوکی دیگر را به بازار وارد کرد و موجب شد قیمت ها باز هم اوج بروند.

اسفند امسال را بدون تردید باید یکی از راکدترین آخر سال‌های بازار ماشین دانست، چه آنکه مشتریان چندان میلی به خرید از خود نشان نداده و به نوعی می‌توان گفت بازار ش

در نتیجه تمامی این اتفاقات، قیمت خودروهای وارداتی به حدی اوج رفت که دست خیلی ها از بازار این خودروها کوتاه ماند و حتی وارداتی های دست دوم نیز متاثر از این ماجرا، جهت بسیاری از مشتریان، دست نیافتنی شدند.

طبق اخبار رسیده از بازار، بخشی از مشتریان عملا قدرت خرید خود را در این بازار از دست داده و توان جبران مابه التفاوت چند ده میلیونی قیمت وارداتی ها را در مقایسه با هفت ماه پیش ندارند. همچنین نمایندگی های واردکننده نیز قیمت خودروهای پیش فروش شده است در گذشته را با توجه به قیمت تازه تعرفه و همچنین زیاد کردن قیمت ارز، تعیین و این عنوان نارضایتی و بلاتکلیفی مشتریان را در پی داشت و دارد.این اتفاقات ولی در حالی رخ داد که در ادامه و در شرایطی که مشتریان چاره ای جز کنار آمدن با شرایط تازه در بازار خودروهای وارداتی نداشتند، ماجرایی تازه به وجود آمد تا بار دیگر این بازار با شوکی ناگهانی مواجه شود.

شوک جدید، مصوبه دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو ضوابط تازه ماشین بود، به نحوی که طبق آن، تعرفه ها باید به حالت قبل برمی گشت. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا زیر بار حکم دیوان عدالت اداری نرفت و به تعرفه واردات ماشین دست نزد، با این حال این حکم اثر رکودی خود را بر بازار گذاشت و کاری کرد که مشتریان بازار را به نوعی تحریم کردند. بنا به گفته فعالان بازار، طی چند هفته گذشته و بعد از اعلام حکم دیوان عدالت اداری، قیمت خودروهای وارداتی رو به کم کردن رفت، با این حال مشتریان میلی به خرید از خود نشان نداده و بسیار بعید است به این زودی ها بازار را از تحریم خارج کنند.

بازار ماشین «شب عید» نداشت

در واقع جو روانی حاصل از حکم دیوان مبنی بر لغو ضوابط تازه واردات ماشین و به تبع آن، بازگشت تعرفه به حالت قبل، هرچند باعث توقف روند زیاد کردن قیمت خودروهای وارداتی شد، ولی مشتریان را نیز به نوعی پراند. در حال حاضر بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی از بیم آنکه مطابق با حکم دیوان عدالت اداری، تعرفه ها پایین آمده و قیمت خودروها نزولی شود، میلی به خرید نداشته و منتظر تعیین وظیفه نهایی این ماجرا هستند. این بلاتکلیفی از آن جهت است که حکم موردنظر فعلا موقتی بوده و حدود ۵ ماه دیگر، رای نهایی در مورد ضوابط واردات ماشین و تعرفه اعلام خواهد شد. بنابراین مشتریان از بیم آنکه خرید ماشین در مقطع فعلی، آنها را متضرر کند، فعلا دست نگه داشته و خرید را به آینده (زمانی که حکم دیوان عدالت اداری نهایی و قطعی شود)، موکول کرده اند.

افزایش قیمت ماشین در سال آینده

اما بازار خودروهای داخلی نیز اگرچه به نابسامانی و بحران وارداتی ها نبوده، با این حال اخبار رسیده از آن نیز گویای رکود هست. نمایشگاهداران ماشین پایتخت انتظار داشتند در هفته های نهایی سال با رونق خرید و فروش مواجه شوند، ولی مشتریان چندان میلی به خرید نشان نداده و شب عید پر رونقی را نساختند. همین چند هفته پیش و متاثر از افزایش قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی در بازار اوج رفت و این در حالی است که قطعه سازان و خودروسازان نیز به دنبال کسب مجوز زیاد کردن قیمت محصولات خود (با توجه افزایش قیمت ارز و سایر شاخص های اثرگذار بر هزینه تولید خودرو) هستند.

اسفند امسال را بدون تردید باید یکی از راکدترین آخر سال‌های بازار ماشین دانست، چه آنکه مشتریان چندان میلی به خرید از خود نشان نداده و به نوعی می‌توان گفت بازار ش

هرچند کسب این مجوز طی روزهای باقیمانده از سال، منتفی هست، با این حال به احتمال فراوان طی ماه های ابتدایی سال ۹۷ و مطابق روال چند سال گذشته، شورای مسابقه اجازه زیاد کردن قیمت را به خودروسازان خواهد داد. از همین رو اوج رفتن قیمت خودروهای داخلی طی سال آینده، قطعی به نظر می رسد و باید منتظر ماند و دید شورای مسابقه بعد از بررسی مدارک و آنالیز قیمتی خودروسازان، چند درصد به قیمت محصولات آنها خواهد افزود.

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | واردات | وارداتی | خودروهای داخلی | خودروهای وارداتی | دیوان عدالت اداری | قیمت خودروهای داخلی | قیمت خودروهای وارداتی


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog